Ny bok lägger fast att
…visst är det något visst
med Bohus Stickning?

”Det är något särskilt med Bohus Stickning”
Så inleder Viveka Overland förordet i sin bok ”Bohus Stickning på nytt/ The Revival”, som nyligen kom ut på Bohusläns Museums förlag. Tre kvinnoporträtt präglar boken som avslutas med en riktig gåva: Mönster på de fjorton främsta koftorna/tröjorna som överlevt snart 80 år.


 

 

Det är en bok - på både svenska och engelska - som dels berättar den välkända historien om Emma Jacobsson, hustru till landshövdingen i Göteborg- och Bohuslän.
Emma bildade tillsammans med likasinnade föreningen Bohus Stickning 1940. Syftet var främst att ge arbete till kvinnorna i den tynande stenindustrin i norra Bohuslän. Resultatet blev en blomstrande näring som blev välkänd långt utanför Sveriges gränser.

Solsilke
Vi får också stifta bekantskap med Solveig Gustafsson, som tillsammans med Bohusläns Museum på 1990-talet bokstavligen tog upp tråden och förde den fina traditionen vidare.
Solveig lämnade ett välbetalt arbete på Volvo för att följa sina drömmar inom textildesign. Hon började med att importera silkegarner i olika färger och gjorde mönster. Hon lärde sig att färga garner, något som kräver både precision och ett öga för nyanser.

Fruktbart möte
I slutet av 1990-talet deltog Solveig i en workshop på museet och där knöts den första kontakten, som skulle leda vidare till ett 15-årigt samarbete som varade fram till hösten 2013, när Solveig maskade av.Solveig berättar själv om svårigheterna att tillfredsställa representanterna för det ursprungliga företaget med sina nya mönster. Om glädjen att lyckas och bli accepterad och om en spännande utställning i USA 2009.

Kulturgärning
Att återskapa Bohus Stickning och göra de vackra mönstren tillgängliga igen var den drivande kraften för Solveig och museet. Samtidigt som man påminde om ett stycke kvinnohistoria och den förändring som skedde i Sverige från nödåren under kriget till rekordår och yrkesarbete. StickpaketUnder det första decenniet av 2000-talet kunde hugade stickerskor köpa Solveigs nya mönster av de gamla favoriterna från museet och när Solveig aviserade sin avgång blev det snabbt slutsålt på de stickpaket som museet kunde sälja - både i butik och på postorder. Vad göra? Vem kunde ta över?

Pernilles kaniner
På olika sätt kom museet i kontakt med danska Pernille Silfverberg, som tillsammans med sin norske man Gunnar Silfverberg Utgaard driver gården Rörmyr på Nöddö utanför Strömstad i norra Bohuslän. Både Pernille och Gunnar är pensionerade sjökaptener och träffades på skolfartyget Christian Radich.Angora-garnPernille och Gunnar föder upp angorakaniner, som de sköter om på bästa sätt. Ullen, som Pernille handklipper, kan uppgå till 200 gram per kanin och det räcker till en hel jumper.Museet sammanförde Pernille och Solveig och de upptäckte att de använt samma spinneri i Danmark och dessutom hade många gemensamma hjärtefrågor. Så nu har Solveig under året i lagom takt lämnat över sina mönster till Pernille, som nu har att bära traditionen vidare genom att låta blanda sitt angoragarn med den merino-ull som utgör basen i garnet till de bohuslänska stickningarna.Härliga bilderBoken på 150 sidor är i nästan fyrkantigt format och kanske inte så glassig som de många ”coffee table”-böckerna som ges ut i stora mängder. Men den skäms verkligen inte för sig beträffande bildmaterialet. Dokumentära svartvita bilder blandas med de vackraste färgstarka produktbilderna och den bakre hälften av boken innehåller de fjorton mönstren med både modellbilder, mönsterbilder och spalter med ”två räta och en avig”.

Text: AGNETA DIDRIKSON
BILDER HÄMTADE UR BOKEN

Solveig, Viveka och Pernille besöker det danska spinneriet Henrichsens Uldspinderi


 
Solveig och Viveka diskuterar garner med spinneriets ägare Erik Henrichsen.
 
 

 

 

 

 

Viveka Overland på Bohusläns Museum har skrivit och redigerat boken

 

Solveig Gustafsson ägnade mycken tid åt att färga in garner i de rätta
”bohuslänska” färgerna.